Boris’ Belevenissen – Voorleeshond

Voor de Labradorpost schrijf ik columns over Boris’ belevenissen.Deze is verschenen in de Labradorpost van April 2022

Als ik vertel dat Boris en ik de opleiding voor ‘voorleeshond’ doen dan zijn er best veel mensen die moeten grinniken. “Moet die hond dan voorlezen” wordt er dan lachend geroepen. Haha, die grap kende ik al…. Als ik uitleg wat de bedoeling is, verandert de reactie al snel in ‘wat een goed idee!’ en kennen mensen vaak ook wel een kind waar dit erg geschikt voor zou zijn.
De opleiding die we doen is de R.E.A.D opleiding. R.E.A.D is ontwikkeld door Intermountain Therapy Animals. Dit is een van de grootste en meest succesvolle organisaties op het gebied van dierondersteunde interventies in de V.S. Zij hebben meer dan 20 jaar ervaring. Het wordt inmiddels in meer dan 20 landen ingezet door meer dan 3500 teams.
Bij het R.E.A.D programma lezen kinderen voor aan honden. Een hond luistert geduldig naar je, accepteert je zoals je bent en zoals je leest. Hij reageert niet als je een woord niet helemaal goed zegt, of als je het moeilijk vind. De reactie van je juf of klasgenoot, hoe klein ook, kan de lezer onzeker maken.
Ikzelf heb een kind dat lezen heel lastig vind, de datum voor het dyslexieonderzoek is al gepland. En omdat ze het lastig vind, vind ze het ook stóm. Niet een beetje stom, maar héél stom. En ook vind ze zichzelf nog dom. Omdat ze niet zo snel kan lezen als andere klasgenootjes. Omdat andere kinderen hogere cijfers halen.
Je begrijpt dat het hier in huis nogal eens lastig is om haar te laten lezen. En als je dan oppert om Boris voor te lezen dán wil ze het heel graag. Ook onze andere dochter vraagt met enige regelmaat of ze voor Boris mag voorlezen.
Boris ligt rustig naar haar te luisteren op het speciale voorleeskleed. Soms met zijn kop op haar schoot, met zijn ogen dicht. Ze vind het leuk. Het gaat niet perfect, maar dat hoeft ook niet. Het plezier staat voorop.

De opleiding in Nederland wordt gegeven door twee door  Amerika opgeleide instructeurs die zelf ruime ervaring hebben in het werken met Animal Assisted Interventions.
De cursus duurde twee dagen, met 4 weken tussen de twee bijeenkomsten. Tijdens de lesdagen was Boris ondertussen rustig thuis en lag daar lekker te slapen. Die heeft helemaal níks aan zo’n theoriedag. In een klein groepje leerden we over de missie en de visie van R.E.A.D, over leesproblematiek, de theorie achter de methode en mochten we oefenen met de honden van de ‘juf’:  Soef en Cato. De eerste dag eindigde met het uitleggen van de huiswerkopdrachten. We moesten nu allemaal thuis aan de slag met onze eigen hond en oefenen met kinderen. Niet die van mezelf, hoewel die stonden te dringen om Boris te mogen voorlezen. Voor Boris is het goed om te oefenen met ‘vreemde’ kinderen. Hij vind dit soms wel spannend, maar ook heel leuk. Zodra hij het kleed ziet ploft hij er maar al te graag op!
Wel is essentieel dat het kind dat komt lezen niet bang is voor honden. Het gaat om het leuk maken van lezen, niet om het overwinnen van hondenangst. Daar zijn andere trajecten voor.

Het maken van het filmpje had nog wat voeten in de aarde. Het kind dat zou komen zat plots in quarantaine, en Boris liep de camera een keertje omver. We hadden in ieder geval veel plezier! Na het insturen van een filmpje kreeg ik daarop uitgebreide feedback, waar ik voor een tweede filmpje mee aan de slag ging. Ondertussen zat ik ook te broeden op een verslag én op de presentatie die ik moest geven op de tweede lesdag.
Op de tweede lesdag werden de presentaties gegeven, het huiswerk besproken en werd er meer uitleg gegeven over het R.E.A.D programma. Ook was er nog een theorietoets.
Het is wél super Amerikaans allemaal, dus tot in de puntjes bedacht, geregeld en uitgelegd.

Als je de R.E.A.D Opleiding wilt voltooien dien je wel eerst gecertificeerd te zijn tot AAI team (animal assisted interventions) of dat je Dog assisted (kinder) coach bent. Je hond moet ook een gecertificeerd therapiehond zijn. Omdat Boris en ik dat nog niet zijn moeten we nog even wachten tot we écht aan de slag mogen, maar dat komt goed. We hopen deze zomer ons examen te kunnen doen. En we gaan nog verder oefenen met ‘vreemde’ kinderen die het leuk vinden om een keertje te doen.

Het waren twee hele leuke en leerzame dagen. Ik wordt altijd enorm geïnspireerd door de verhalen van anderen, en de lessen. (en hebberig van alle mooie spullen die er zijn)

Ik vind het fantastisch om te zien hoeveel plezier kinderen hebben om Boris voor te lezen. Hoe leuk ze het vinden om hém iets uit te leggen zonder dat hij moppert over een fout woordje of zit te zuchten omdat het te lang duurt.
Ik hou zelf erg van lezen, ik verslind het ene boek na het andere.
Het plezier van lezen, gun ik elk kind. Daarom koos ik deze specialisatie voor de opleiding DAI.
En Boris? Die gaat er graag rustig bijliggen en vind het (ook) leuk om een snuffelspelletje te doen aan het einde van een sessie en krijgt, zoals een echt Labrador betaamt, graag wat lekkers en een knuffel!

Meer info kun je vinden op
www.readnederland.nl
www.aai-maatje.nl



You may also like...

Uw e-mail bericht wordt niet gepubliceerd. Naam en e-mail velden zijn verplicht